Java Developers

Forum Developerów JAVA


#1 2010-06-07 18:23:44

 DinGo

Administrator

6710288
Zarejestrowany: 2010-06-06
Posty: 13
Punktów :   

Wprowadzenie

Macromedia Flash jest jedną z najnowszych technologii, która bardzo szybko się rozwija i w ostatnim okresie stała się bardzo popularna. Wygodne połączenie edytora graficznego z językiem skryptowym daje duże możliwości przy tworzeniu prostych gier. Gry w tej technologii najczęściej umieszczane są na stronach internetowych, mogą być również tworzone, jako aplikacje stand - alone. Zazwyczaj są to gry zręcznościowe lub logiczne.

HTML + PHP dzięki takiemu połączeniu możemy tworzyć gry działające z przeglądarką internetową. Zazwyczaj są to gry strategiczne lub logiczne, gdzie nie zachodzi potrzeba szybkich interakcji użytkowników. Stosunkowo proste technologie, które pozwalaj uniezależnić się od sprzętu oraz systemu operacyjnego, jakim dysponuje potencjalny gracz.

ASP.NET to stworzona przez Microsoft technologia tworzenia dynamicznych stron WWW wykonywanych po stronie serwera. Umożliwia łatwe oddzielenie logiki przetwarzania od warstwy prezentacji HTML. Pod względem tworzenia gier webowych oferuje podobne możliwości do PHP.

OPEN GL – dzięki Open GL i innym silnikom graficznym autorzy gier mogą tworzyć wirtualne sceny dla gracza. Technologie te pozwalają wykorzystać w pełni dostępne moce graficzne i obliczeniowe komputerów, coraz częściej doprowadzając gry do takiego urealnienia, że wyglądają one jak filmy. Przy użyciu tej technologii tworzone są gry 3D potocznie zwane “strzelankami”, ale także strategiczne edukacyjne i logiczne. DirectX – jest zaawansowanym zbiorem interfejsów do zastosowań w aplikacjach multimedialnych. Zapewnia platformę programistyczną, dla komputerów wykorzystujących systemy operacyjne Windows, umożliwiającą dostęp do specjalizowanych funkcjonalności bez konieczności pisania kodu na niskim poziomie(hardware).Wspiera akceleracje 3D, 2D, obsługę joysticka, klawiatury, myszki i innych interfejsów użytkownika. Technologia ta została pierwszy raz zaprezentowana w 1995 i od tamtego czasu uznawana jest za podstawowy standard, jeśli chodzi o programowanie multimedialne w Windows.

JAVA często wykorzystywana jest do tworzenia gier, które oparte są na komunikacji pomiędzy użytkownikami (graczami) przez sieć Internet/Intranet. Wykorzystywane są do tego gotowe mechanizmy, które wspiera język Java. Bardzo dużą zaletą tej technologii jest możliwość tworzenia aplikacji uruchamianych w przeglądarkach internetowych tzw. aplety. Java umożliwia również pisanie aplikacji działających po stronie serwera, nazywa się je serwletami. Z powodu wolniejszego działania Javy w porównaniu do takich języków jak C czy C++, raczej nie używa się jej do tworzenia gier opartych na skomplikowanym silniku gry i wymagających wykonywania bardzo dużej ilości obliczeń matematycznych. Istnieje również uproszczona wersja platformy Java o nazwie J2ME, która pozwala tworzyć gry dedykowane urządzeniom przenośnym o mocno ograniczonych możliwościach, jak telefon komórkowy czy PDA.

Kilka słów o teorii gier
Tworząc grę komputerowa (lub dowolna inną) należy pamiętać o tym, że gracz nie będzie w nią grał, jeśli będzie zawsze wygrywał (szanse wygranej będą bardzo wysokie), lub kiedy będzie zawsze przegrywał (nie będzie możliwości wygrania). Aby uniknąć tych dwóch sytuacji twórcy gier musza zadbać o to, aby gra była sprawiedliwa tzn., aby dawała graczowi równe szanse na wygraną jak i na przegraną, a wynik powinien zależeć od podjętych prze niego działań – strategii. Dogłębnie problematyką tego jak trudna powinna być gra zajmuje się teoria gier.

Teoria gier to dział matematyki zajmujący się badaniem optymalnego zachowania w przypadku konfliktu interesów. Teoria gier wywodzi się z badania gier hazardowych. Gra to dowolna sytuacja konfliktowa, gracz natomiast to dowolny jej uczestnik. Graczem może być na przykład człowiek, przedsiębiorstwo lub zwierzę. Każda strona wybiera pewną strategię postępowania, po czym zależnie od strategii własnej oraz innych uczestników każdy gracz otrzymuje wypłatę w jednostkach użyteczności. Zależnie od gry jednostki te mogą reprezentować pieniądze, wzrost szansy na przekazanie własnych genów, czy też cokolwiek innego, z czystą satysfakcją włącznie. Wynikowi gry zwykle przyporządkowuje się pewną wartość liczbową.
# Teoria gier bada, jakie strategie powinni wybrać gracze żeby osiągnąć najlepsze wyniki. Gry mogą dzielić się na: gry o sumie stałej (zysk jednego gracza jest równoważny stracie drugiego) i na gry o sumie zmiennej
# gry sprawiedliwe (gdy wartość oczekiwana wypłaty każdego z graczy jest taka sama) oraz gry niesprawiedliwe
# dwuosobowe i wieloosobowe Dylemat więźnia to jeden z najważniejszych problemów teorii gier: Dwóch zamieszanych w duże przestępstwo przestępców złapano za małe przewinienie. Policja wie, że oni są winni, lecz nie ma dowodów. Jeśli:
# Będą współpracować ze sobą, odsiedzą niewielką karę za małe przewinienie (określenie współpraca dotyczy współpracy między przestępcami, nie współpracy z policją i oznacza, że obaj nie będą zeznawać),
# Jeden zerwie współpracę i będzie zeznawał, a drugi nie, pierwszy zostanie uwolniony, drugi natomiast pójdzie siedzieć za poważne przestępstwo,
# Obaj będą zeznawać, obaj pójdą siedzieć, przy czym wyrok będzie z tego względu nieco złagodzony.

Jednym z najbardziej popularnych problemów w teorii gier jest dylemat więźnia. Problem jest następujący: niezależnie od postępowania drugiego, opłaca się zeznawać. Jeśli natomiast żadna ze stron by nie zeznawała, wynik byłby o wiele lepszy dla obu graczy. Zatem wybór podyktowany interesem osobistym nie zawsze jest najlepszy dla danej osoby. Wiele sytuacji w życiu ma własności podobne do dylematu więźnia.

Jednym z popularnych rozwiązań jest dobrowolne przyjęcie na siebie kary w przypadku, jeśli zerwie się współpracę, drugi natomiast będzie współpracował. Tak działają różne systemy honorowe, w tym świat przestępczy. Jeśli obie strony uczestniczą w tego typu systemie honorowym i są świadome tego u przeciwnika, mogą zaryzykować współpracę, na czym obie zyskają.





Odnośniki do różnego rodzaju materiałów, które mogą okazać się w różny sposób przydatne podczas tworzenia własnej gry webowej:
# http://fivedots.coe.psu.ac.th/~ad/jg - książka “Killer Game Programming” oparta o język Java
# http://javaboutique.internet.com/tutori … rogramming - tutorial tworzenia gier w Java
# http://java.sun.com/developer/technical … c2004.html – artykuł dotyczący tworzenia gier w języku Java
# http://www.softlookup.com/tutorial/games/index.asp – tutorial poświęcony tworzeniu gier internetowych za pomocą technologii Java
# http://www.webgamebuilder.com/ - serwis poświęcony tworzeniu gier webowych
# http://www.microsoft.com/poland/net/pod … spnet.mspx – ogólny opis technologii ASP.NET
# http://www.microsoft.com/poland/net/Web … fault.mspx – możliwość testowania własnych projektów ASP.NET
# http://www.webclass.ru/eng/Tutorials/Fl … orial.html – tutorial tworzenia gier za pomocą technologii Flash
# http://binboy.sphere.pl/index.php?show=dzial&p0=71 – materiały dotyczące tworzenia gier
# http://gamasutra.com/ - magazyn developerów gier

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.stratus-klub.pun.pl www.proanamotyle.pun.pl www.reserve.pun.pl www.administracjagw02.pun.pl www.forummenelgame.pun.pl